Guide till sång i skolan

Vår satsning för en sjungande skola

Målgrupp: F-3

En sjungande skola

Sången har länge haft stor betydelse i Sverige, men bland barn sjungs det allt mindre och sången nedprioriteras i både skola och lärosäten. Därför utvecklar Sjungande barn med stöd av Arvsfonden en guide till sång i skolan som ska bidra med kunskap till pedagoger och öka barnens inflytande över sin egen röst. Guiden som släpps som en pilot under 2024 ska inspirera till att sjunga mer i klassrummet och bidra till förbättrad sångundervisning för elever i årskurs F-3 samt stimulera till sång i hela skolan för ökad inlärning. 

Guiden till sång i skolan är avgiftsfri och ska kunna användas som en levande fortbildningsbank och spridas till befintliga och kommande generationer av barn och lärare.

Guide till sång i skolan

  • bidrar till ökad kunskap om barnrösten

  • inspirerar till gemensam sång i klassrummet

  • riktar sig till klasslärare, pedagoger och musiklärare som vill bli tryggare i att sjunga med barn

  • utvecklar metoder för att öka barns delaktighet och inflytande över sin egen röst

  • bidrar till ökad representation i sångrepertoaren

Här hittar du länken till guide till sång i skolan när den är lanserad

Klicka på + för att läsa mer!


Vi bygger vår guide till sång i skolan tillsammans med barnen

Vi ser barnen som experter. Därför bjuder vi in dem till en aktiv roll i framtagandet av vår guide. I varje kunskapsavsnitt av guiden leder barnens vägen till kunskap med sina röster – tankar, åsikter och upplevelser av gemensam sång och röstanvändning.

  • Snart kan du som arbetar i skolan som klasslärare, pedagog eller musiklärare ta del av vår guide till sång i skolan.

    Guiden är avgiftsfri och riktar sig främst till elever i årskurs F-3.

    Guiden består av flera avsnitt med korta fortbildningar (film och text), konkreta övningar samt reflektionsmaterial.

  • Vill du att ditt barn ska få sjunga mer i skolan och ta del av de positiva effekter som sång bidrar till? Tipsa gärna ditt barns skola - lärare eller skolledning - om vår Guide till sång i skolan.

    Du kan själv ta del av innehållet i guiden. Den är avgiftsfri och består av korta fotbildningar som främst riktar sig till den som vill bli tryggare i att sjunga med barn.

Om alla sjunger tillsammans, då behöver man inte skämmas.
— Pojke, 8 år

Vi kan konstatera att den repertoar som sjungs i skolan idag långt ifrån representerar alla barn, och att metodik för att arbeta med sång som identitetsskapande och gemenskapande faktor nästintill saknas. Vi konstaterar också, genom aktuell forskning, att barn idag inte känner till den fantastiska svenska sångskatten, ej heller kulturella sånger kopplade till vars och ens ursprung, något de har rätt att lära sig enligt läroplanen.

Genom våra tre repertoarprojekt Sång igång, Ny musik för unga röster och Alla barns sångskatt lyssnar vi in barnens upplevelser av sång och röstträning och utvecklar tillsammans med barnen metodik för ökad representation och delaktighet – för alla barns rätt till sina röster och jämlika möjligheter till sång.

Sång igång

Projektet tar tillvara på den musikkompetens som finns bland Sveriges kyrkomusiker och skapar bättre förutsättningar för sång i skolan.

Ny musik för unga röster

Ett projekt där barnkörer, körledare, professionella kompositörer och kompositionsstuderande får mötas och tillsammans skapa ny musik!

Alla barns sångskatt

Bättre förutsättningar för en inkluderande sångundervisning och en bredare repertoar som speglar klassrummets unika sammansättning av elever - kulturer och identiteter.

Vår körledare är väldigt bra för att hon, när vi får en låt, så förklarar hon texten så att man kan alla ord och hon ger väldigt bra instruktioner och hon ska inte vara för sträng. Men när vi inte sköter oss, kanske har lite energi, då brukar vi alltid få skaka av den lite innan vi börjar sjunga låten eller något annat.
— Flicka, 9 år

Guiden är förankrad i Läroplanen för grundskolan, Lgr 22 och tas fram med stöd av Allmänna Arvsfonden.

Nedprioritering trots positiva effekter

Studier visar att barn som sjunger, utöver sångutveckling, visar en mer positiv inställning till skolan, har starkare självbild och visar emotionellt engagemang. Trots det visar en kartläggning av Sjungande barn och Ungikör att sångens utrymme på lärarutbildningarna minskat. När musikundervisningen dessutom nedprioriteras i många grundskolor, läggs mer ansvar för barns möjlighet till sång på klasslärarna.

– När kunskapen om sångrösten minskar, ökar osäkerheten för hur man sjunger med barnen. Den pågående debatten om tonlägen och minskad gemensam sång belyser det faktum att många idag inte får möjlighet att uttrycka sig genom sång, säger Susanne Rydén, preses Kungl. Musikaliska Akademien. Vi behöver säkerställa alla barns jämlika möjligheter till sång.

Tre snabba tips till pedagogen: så här får du arbetet med barns sång att fungera!

• Rätt tonläge – utgå från barnrösten. Barn sjunger i ett högre tonläge än vuxna så de sånger som ska sjungas behöver vara anpassade för barnrösten. Låt barnen sätta tonen!

• Sång och rörelse hör ihop. Förstärk orden i sången med rörelser som ni tar fram tillsammans – då hänger barnen lättare med och det är roligt att röra på sig!

• Låt alla barn få höras. Det ger bekräftelse och skapar självförtroende. Inkludera genom låtval, stil och tempo. Vad vill barnen sjunga?

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar för­ståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras
— Lgr22, Kursplan för musik F–åk3

Kontaktperson:

Ulrika Lind, projektledare Sjungande barn

QA Guide till sång i skolan

  • Sångens utrymme på lärarutbildningarna minskar och musikundervisningen nedprioriteras i många grundskolor.

    För att bidra till ökad kunskap om sång med barn i klassrummet tar Sjungande barn fram en avgiftsfri guide till sång i skolan.

    Med guiden vill vi:

    • medvetandegöra sångens positiva effekter

    • skapa trygghet hos pedagoger att sjunga med eleverna

    • ge redskap för mer sång i klassrummet för gemenskap

    • öka barns inflytande över den egna rösten.

    • Sång och röstträning hjälper också eleverna till välmående, fokus för bra studieresultat och att delta i vår demokrati.

  • De skolor som är intresserade att använda guiden är välkomna att ta del av guiden via länken till läroplattformen som finns tillgänglig och utan avgift på denna sida när guiden lanseras.

    Guiden är webbaserad i korta avsnitt och fungerar för användning i mobil eller dator och innehåller övningar för klassrummet.

  • Forskningen är tydlig gällande sångens positiva effekter hos unga. Sång och dans främjar fysisk hälsa, social integration och psykiskt välbefinnande (Hallam, 2015; Holochwost et al, 2017; Guhn et al 2019; Biasutti et al, 2020; Welchs et al, 2020; Gerry and Phelan, 2022; Kaasgard, 2022;  Davies et al, 2023).

    Forskning visar också att sång och språkutveckling har tydliga synergier, både för förstaspråk och flerspråkighet (Hofvander Trulsson, 2010, 2018).

    Men trots dessa kunskaper har barnrösten och praktiska inslag tonats ner i lärarutbildningarna och många pedagoger känner sig osäkra att sjunga och röra sig med barnen i skolan. Sången är prioriterad i läroplanen men har en mindre framträdande plats i skolan och samhället jämfört med tidigare generationer (Johnson, 2020; Lindberg, 2002).

    Sjungande barn har tagit fram en affisch med fem argument för mer sång i klassrummet med källor i aktuell forskning.

  • Vi hoppas att guiden ska bidra till att barn och deras pedagoger samt högre utbildning, politiker och skolhuvudmän får ökad kunskap om betydelsen av att ha en röst som bär – för inflytande, välmående, fokus, inlärning, goda studieresultat och gemenskap – och sångens betydelse för att nå detta.

    Att fler pedagoger känner sig trygga att sjunga med eleverna och att barns delaktighet i sång i skolan kan öka. I slutändan en sjungande skola för mål och mening.

  • För att vi som samhälle befinner oss i ett allvarligt läge där kulturverksamhet nedprioriteras samt kunskap om barnrösten och betydelsen av att sjunga samt annan estetisk och konstnärlig verksamhet riskerar att gå förlorad.

    Genom en guide till sång i skolan vill vi få upp ögonen för att pedagoger med små medel att bidra till en mer lustfylld inlärning genom sång, med många positiva effekter för eleverna som barn och vidare i livet.

Kungl. Musikaliska Akademiens femåriga satsning Sjungande barn ansvarar för projektet Guide till sång i skolan - barnen visar vägen som drivs med stöd från Allmänna arvsfonden. Satsningen syftar till att främja sång och musik i den svenska skolan.