Om Sjungande barn
Musikens roll i undervisning och läroplaner har minskat. Många är vi som delar en oro över att barn inte längre får tillgång till sina röster. Sjungande barn är ett flerårigt utvecklingsarbete med nationell räckvidd, där barnens rätt till sina röster står i fokus. Musik har både en välgörande och en bildande kraft. Genom Sjungande barn hoppas Kungl. Musikaliska Akademien trygga förutsättningarna för att alla barn ska växa upp med rösten som en självklar resurs för stärkt självförtroende, psykisk hälsa, inkludering och lärande.
Våra projekt
-
Guide till sång i skolan
Vår satsning för en sjungande skola. Guiden ska inspirera till att sjunga mer i klassrummet och bidra till förbättrad sångundervisning för barn i årskurs f-3.
-
Alla barns sångskatt
Bättre förutsättningar för en inkluderande sångundervisning och en bredare repertoar som speglar klassrummets unika sammansättning av elever - kulturer och identiteter.
-
Ny musik för unga röster
Ett projekt där barnkörer, körledare, professionella kompositörer och kompositionsstudenter får mötas och tillsammans skapa ny musik!
-
Sång igång
Projektet tar tillvara på den musikkompetens som finns bland Sveriges kyrkomusiker och skapar bättre förutsättningar för sång i skolan.
Fem argument för mer sång i skolan
Sång är både välgörande och härligt! Ändå sjungs det allt mindre i klassrummen – när det borde sjungas mer. För att motivera till mer sång i skolan har Sjungande barn samlat fem argument för sångens betydelse för barn.
-
Barnens välmående och känsla av inkludering ökar i takt med deras ökade sångförmåga
-
Sång kan förändra elevers attityder mot varandra och främjar empati och förståelse för olika kulturer
-
När barn får sjunga tillsammans synliggörs könsnormer som kan ge läraren insikter för en jämlik undervisning
-
Sång i gemenskap har stor betydelse för språ-inlärning, då uttal, melodi och rytm kommer naturligt
-
Barn som sjunger visar en mer positiv inställning till skolan, stärker sin hjärnkapacitet och koncentrationsförmåga
Källor: (1) Welch, 2022 (2) Bartleet et al., 2016, Clarke et al., 2015 (3) Hentschel, 2017 (4) Hofvander Trulsson, 2010, Gudmundsdottir, 2015 (5) Welch, 2022
Här kan du kostnadsfritt beställa en fin affisch med argument för mer sång i skolan!
Vårt syfte
Att sjunga är både härligt och välgörande. Sången är ett klingande redskap för att minska utanförskap, motverka rasism, stärka psykisk hälsa och synliggöra normer. Ändå sjunger barn i Sverige allt mer sällan. Med vårt arbete vill vi synliggöra sångens positiva samhällseffekter, höja statusen för barnsång och bidra till kompetensutveckling, så fler barn får tillgång till sina röster på rätt sätt.
Vårt mål
Vi ska ge alla barn möjlighet att sjunga regelbundet och med god röstkvalitet för att uppleva de fördelar som forskning visar att sången ger. Vi stärker kunskapen om barnsång genom att ta fram tillgängliga verktyg och visa fungerande metoder. Vi synliggör vetenskapligt arbete kring barn och sång och initierar ny forskning. Vårt slutgiltiga mål är ett Nationellt program för alla barns rätt till sin röst genom sång som inkluderar hela utbildningskedjan.
Vår målgrupp
Vi riktar oss till lärare och barn i förskola och skola, samt till dig som arbetar med barns sång professionellt eller volontärt, liksom till organisationer, utbildare, trossamfund med flera. Barn med särskilda behov, i utanförskap och utsatthet, synliggörs särskilt i satsningen. Även barn som drabbats av sjukdom och vårdas på sjukhus eller i hemmet ska inkluderas.
Sjungande barn finns över hela landet
Samverkan är centralt för att nå målet med alla barns rätt till sin röst. Därför samlar vi offentlig, privat och idéburen sektor, skola och förskola, lärosäten, studieförbund, föreningsliv, entreprenörer och andra intresserade. Tillsammans kan vi dela goda exempel, kunskaper och erfarenheter. Genom att ta vara på vår svenska sångskatt och förstärka den med en ny repertoar som integrerar flera musikkulturer och nyskriven musik, kan musikundervisningen i förskola och skola utvecklas vidare.
-
Genom interdisciplinära och praktiknära studier med nedslag i barns sångmiljöer applicerar vi den övergripande frågan: Hur påverkar sång barn och unga?
Utifrån beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund genomför vi insatser för att påverka läroplaner och stärka körledar- och lärarutbildningar.
Genom att dela svenska metoder och modeller om barns sång och inspireras av utländska exempel, hoppas vi kunna skapa ett internationellt kunskapsutbyte där vi hämtar och delar erfarenheter.
-
Sången i läroplanen.
Gemensam sång i förskola, skola och kör. Även sång inom kommunikation för kollektiv kunskaps- och språkutveckling.
Digitalt lärande och pedagogiska verktyg för sång.
Lokala samverkansmodeller kring barns möjligheter att sjunga.
Den svenska sångskatten och den levande repertoaren.
Betydelsen av sång för hälsa och inkludering.
Musik som kunskapsämne i förskola och skola.
En del av rörelsen Sjungande barn
Rösträtt – sång på förskolan
Rösträtt – sång på förskolan är en nationell satsning för att stärka sången i förskolan och inspirera personal och barn att sjunga mer i den dagliga förskoleverksamheten samt ge verktyg för röst- och sångmetodik. Projektet är en del av rörelsen Sjungande barn men projektleds och samordnas av Unga Musik i Syd.
Läs mer om hur Sjungande barns samverkar med Rösträtt
Projektets hemsida (Musik i Syd)
Foto: Kennet Ruona