Linn Hentschel tipsar
Vi bad medlemmar från vårt Kunskapsråd att tipsa om sina bästa tips på litteratur om barn och sång.
Här presenterar musik- och genusforskare Linn Hentschel boken Barnet och musiken som visar musikens breda kunskapsområde.
Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare
Angelo, E., Sæther, M., & Dalén, H. (2014)
Här hittar du publikationen
Linn Hentschel:
Vad handlar den här publikationen om?
Boken ger förslag på hur förskolepersonal kan reflektera över, diskutera om och arbeta med barns sjungande och musicerande i förskolan.
“Boken lyfter musikens upplevelse- och sociala dimensioner, men även de konstnärliga och kommunikativa aspekterna får stå i centrum.”
Varför är det viktigt att vi känner till detta?
Musik som kunskapsområde är brett, kanske bredare än många tror! Boken lyfter musikens upplevelse- och sociala dimensioner, men även de konstnärliga och kommunikativa aspekterna får stå i centrum.
Hur kan jag använda den här informationen/de här resultaten?
Varje kapitel innehåller forskningsrön, praktiska exempel, förslag på upplägg och diskussionsfrågor, vilket gör boken användbar för såväl enskild reflektion eller kollegiala samtal som konkret hjälp vid planeringsarbete för musikverksamheten i förskolan.
Linn Hentschel
Lektor i Pedagogiskt arbete i musik på institutionen för estetiska ämnen vid Umeå universitet.
Linn Hentschel arbetar som lektor med 20% forskning i tjänsten, med arbetsuppgifter som kursansvar, undervisning, handledning och examination inom kurser på grund samt avancerad nivå, samt doktorandhandledning. Hon arbetar även på universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) i kursen Kreativitet och samskapande i högre utbildning.
Hentschels forskningsintressen rör estetiska uttryck som demokratisk rättighet samt musikpedagogik med särskilt fokus på sångundervisning. I min forskning använder hon sig ofta av existensfilosofisk fenomenologi, samt av kritiska perspektiv såsom genusteori.
Linn Hentschel är också engagerad i projektet Rösträtt - Sång på förskolan.