Böcker & andra publikationer
Nedan hittar du tips och rekommendationer på böcker, studier, guider och andra publikationer.
Har du tips på publikationer och böcker som borde finnas med? Kontakta oss!
Uppsjungningsböcker “Sing with me now”
Sångpedagogen Anna Hiltunen har med sin breda erfarenhet av arbete med sång inom bland annat grundskola och kulturskola skrivit sex olika uppsjungningsböcker för barn i utspridda åldrar. Boken “Sing with me now 4” innehåller sångpedagogiskt material för barn i årskurs f-3, med fokus på rösten kopplad till gestaltning av texten/rörelser, istället för stämsång.
Boken innehåller 20 stycken nya uppsjungnings- och uppvärmningsövningar. Varje övning har en melodi och ackord utskrivet i alla höjningar och inför varje övning finns det en inledande sångpedagogisk text med tips och råd.
Texterna bygger på positivitet där barnen får sjunga om allas lika värde. Böckerna används av kyrkomusiker, sångpedagoger och körledare runt om i Sverige.
Beställ ett exemplar genom att kontakta Anna Hiltunen på annakhiltunen@gmail.com.
Kom till sångbäcken. Sånger och sånglekar från Waldorflekskolor
Av Hélène Bohman Blomqvist. En sångsamling för barn upp till 9 år. Boken innehåller en blandning av traditionella barnvisor och sånger/sånglekar som komponerats i waldorfsammanhang. Sångerna följer dagsrytmen och årsloppet. I förskolan sjunger vi varje dag: på morgonen, vid berättarstunden, till måltider, vid danslekar, under dockspel, vid årstidsfester och göromål ute, t ex hugga ved och gå i skogen. Samlingens röda tråd är det sinnligt upplevbara, det levande! Boken riktar sig både till alla pedagoger och föräldrar som vill sjunga med sina barn.
Med fokus på körsång i musik-undervisning: en studie av musiklärares interaktion med kör i musikklass
Studie. Ingrid Risberg, Kungl. Musikhögskolan, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle.(2014, master)
Den hr studien är andra delen i en undersökning om musikklasser med fokus på körsång i årskurs 4-9 i grundskolan. I den första delen fokuserades elevers egna beskrivningar av sångrösten och hur de gör när de sjunger (Risberg, 2012). I denna andra, avslutande del gör Ingrid en djupanalys av ett tidsmässigt begränsat datamaterial där musiklärarnas undervisning står i centrum för analysen.
Variation och samstämmighet: en studie om hur elever i musikklasser med körinriktning beskriver sång och sin egen röst
Studie. Ingrid Risberg, Kungl. Musikhögskolan, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle.(2012, magister)
Elever i musikklasser med körinriktning i grundskolan ingår i en lokalt situerad musikkultur som är formad av traditioner med rötter i förra seklets första hälft. I denna tradition har konventioner om sång med barn utvecklats. Undervisning i musikklasser sker i stora grupper men den enskilda eleven internaliserar kunskapen om att sjunga individuellt. Varje elev bidrar med sitt individuella kunnande i musicerande tillsammans med andra. Studiens syfte var därför att belysa enskilda elevers lärande om att sjunga. Deltagarna i studien var musiklärare och elever i en årskurs fyra och en årskurs fem i musikklasser med körinriktning. Data samlades in genom observation och videodokumentation av en körlektion i respektive klass och genom enskilda intervjuer med åtta elever. Data analyserades ur ett kulturpsykologiskt perspektiv med fokus på kulturella redskap. Betydelsen av den individuella musikkulturella inramningens synliggjordes liksom elevernas strävan efter kvalitet. Samstämmighet visade sig mellan elevernas beskrivningar av förutsättningar för lärande, där den viktigaste faktorn som eleverna lyfte fram var möjligheten att få sjunga i ett, för eleven, bekvämt sångläge. Ett övergripande mönster i resultaten var att elever uppmärksammar de kulturella verktyg som distribueras i undervisningen med stor variation.
Lärarhandledning till Rösträtt - Sång på förskolan
Unga Musik i Syd, den regionala musikinstitutionen i Musik i Syds barn- och ungaverksamhet har inom ramen för sitt projekt Rösträtt - Sång på förskolan tagit fram en lärarhandledning. Att bruka sin röst kräver att man kan sjunga ut. med självförtroende och på den egna röstens villkor. Projektet ger förskolor möjlighet att investera i kunskap, idéer och material som kan inspirera till att sjunga mera i den dagliga förskoleverksamheten, utifrån barnens egna tonarter och stämband.
Lärarhandledningen innehåller flera tips och övningar som ska kunna hjälpa lärare att fortsätta arbeta med sång, musik och rytmik på förskolan.
Gehrmans musikförlag bjuder på ett stort utbud av barnrepertoar
Ett av de ledande musikförlagen i Norden, Gehrmans musikförlag, bjuder på ett stort utbud av utgåvor som uppmuntrar till barns sjungande på barns villkor. Utgåvorna är både för blivande lärare och för dig som redan arbetar med barn i förskola, skola, kulturskola eller kyrka/trossamfund eller i annan regi. Du hittar även ett stort utbud av populära och inspirerande sångböcker för alla som vill sjunga. Det finns även en del nyproducerade barnsånger.
Att sjunga med barn: Tar pedagoger i förskolan hänsyn till barns röstomfång?
Studie. Lina Blomqvist, Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Syftet med denna studie är att ta reda på hur stor kunskap förskollärare har om barns röster och huruvida de i praktiken tar hänsyn till barns fysiska begränsningar när det gäller röstomfång vid sångstunder i förskolan. Resultaten som framkommit visar att pedagogerna teoretiskt under sin utbildning fått kunskaper om att barns röster har ett begränsat röstomfång och behöver sjunga i högre lägen än vuxna. I praktiken var det dock ingen av pedagogerna som anpassade sångsamlingen till dessa tonområden.
En slutsats som dragits i och med denna studie är att det saknas verktyg för pedagoger att hitta rätt tonomfång vid sång med barn, om vederbörande saknar musikinstrument eller annan indikator som visar i vilket tonomfång sången bör sjungas. Musikteoretisk kunskap i relation till barns röster skulle också kunna finnas med på den utvecklingspotentiella önskelistan för pedagoger som sjunger med barn. Lina Blomqvists hemsida