Singing Maps
“Singing Maps: developing online music communities to support Sámi adolescent cultural resilience” 2025-2029 har mottagit 11,5 miljoner norska kronor från Forskningsrådet.
Miljoner till forskning om urfolksmusik
Projektet ”Singing Maps” med forskaren David Thorarinn Johnson i spetsen ska bygga kunskap om nordiska sångtraditioner och hjälpa samiska ungdomar att delta i musikaliskt kulturarv. Målet är att utveckla musikgemenskaper online som används i musikundervisning.
- Vi på Sjungande barn är oerhört glada över det stöd som beviljats “Singing Maps” för att synliggöra och tillgängliggöra samisk musik och sångtradition på nya sätt. Vi vet att det behövs mer kunskap om den samiska repertoaren och att det inte är helt lätt att hitta de här sångerna i ett sångläge som passar barnröster. Det kan också finnas frågetecken kring hur man kan och får närma sig den här repertoaren, med respekt för samisk kultur och dess regionala variationer. Att ny teknik och kreativitet förenas på det här sättet, i internationell samverkan, för att göra utforskandet av sångtraditioner ännu roligare är mycket välkommet, säger Ulrika Lind, Sjungande barns projektledare.
”Att ny teknik och kreativitet förenas på det här sättet, i internationell samverkan, för att göra utforskandet av sångtraditioner ännu roligare är mycket välkommet”
Genom Sjungande barns projekt Alla barns sångskatt ser vi tydligt att vägen mellan tradition och nyskapande hos barn är väldigt kort och självklar, något det här projektet också bidrar till att stimulera.
– Samisk musik saknas nästan i musikundervisningen och det krävs nya kunskaper och resurser för att integrera samisk musik i nordisk utbildning, säger docent David Thorarinn Johnson, Høgskulen på Vestlandet.
“Singing Maps” har fyra huvudmål:
Bygga kunskap om traditionella lärandemetoder i samisk kultur i Norge, Sverige och Finland.
Upprätta etiska standarder för delning av traditionell musik i ett internationellt sammanhang för ursprungsbefolkningar.
Utveckla onlinemusikutbildningsresurser i samarbete med kulturarvsbärare.
Utvärdera effektiviteten av en onlineplattform för att stödja samiska ungdomars kulturella motståndskraft genom musikutbildning.
Läs mer om forskningsprojektet “Singing Maps” här.