Sjungande barns fortbildning med fokus på sång och identitet

Ta del av spännande forskning gällande vikten av sång och musik för identitetsskapande och självkänsla hos barn och unga. Fortbildningen hölls på Kungl. Musikaliska Akademien den 15 oktober 2024 och som en del med Sjungande barns Guide till sång i skolan - barnen visar vägen.

Minoritetsreflektion (20 min)

Sångerskan och kulturentreprenören Carina Henriksson kallar sig Glesbygdsdivan och kämpar för att ge minoritetsspråken en plats på scen. I en “minoritetsreflektion” berättar hon om att berövas sina språk och att återerövra dem genom sången.

Styrkor i form av transkulturellt kapital (20 min)

Musiketnologen och körledaren Hanna Hellström berätta om betydelsen av inkludering och kulturell mångfald i musikundervisningen.

→ Läs Hannas rapport Sång och identitet i sin helhet

Repertoar och flerkulturalitet i klassrummet (19 min)

David Johnson, forskare i musikpedagogik, berättar om varför sångrepertoaren i den svenska skolan ser ut som den gör och hur den skulle kunna utvecklas i frågan om flerkulturalitet.

Grupptillhörighet – fördomar och missgynnanden (23 min)

Juristen Karin Starck lyfter i en interaktiv föreläsning upp aspekter av missgynnandet av sociala grupper, med särskilt fokus på barn.

Fortbildningsdagen om sång och identitet arrangerades av Sjungande barn på Kungl. Musikaliska Akademien 15 oktober 2024.

Läs om programmet här.

Ta en titt på Sjungande barns resursbank.