Lärare behöver mer än kunskap
Yttrande gällande betänkandet ”Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning” (SOU, 2024:81)
”Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning” (SOU, 2024:81)
Kungl. Musikaliska Akademien och Kunskapsrådet för Sjungande barn – akademiens verksamhet för alla barns rätt till sin röst genom sång och musik – önskar härmed framföra sina synpunkter gällande rubricerade betänkande.
Med detta yttrande vill vi bidra med förslag för att stärka användningen av estetiska ämnen och estetiska lärprocesser inom förskolan och grundskolan, med särskilt fokus på sång och musik.
Estetiska lärprocesser öppnar dörrar för nytänkande och kan ha stor betydelse för elevers övergripande lärande. I betänkandet lyfts vikten av lärarens ämneskunskaper och didaktiska skicklighet, men för att kunna erbjuda elever möjlighet till lärande genom estetiska lärprocesser behöver lärare inte bara kännedom och kunskap om estetiska lärprocesser som sådana utan även ämneskunskaper, färdigheter och förmåga inom olika estetiska uttrycksformer.
2023-2025 utvecklar Sjungande barn med stöd av Arvsfonden en Guide till sång i skolan, med kunskap, inspiration och verktyg för barns rätt till sång. Satsningen syftar till att främja musikundervisningen i den svenska skolan liksom användning av sång för lärande även inom andra ämnen.