För skolan
Forskningen är entydig när det gäller sångens många positiva effekter, den främjar språklig och social utveckling, den är en kraft för inkludering och minskat utanförskap. Samtidigt är trenden tydlig: sången tystnar hos svenska barn. Även i skolan har musikundervisningen minskat, särskilt i glesbygd där tillgång till musiklärare ofta saknas. Sjungande barn arbetar för att främja sång- och musikundervisningen i den svenska skolan.
Guide till sång i skolan
Vår satsning för en sjungande skola. Guiden ska inspirera till att sjunga mer i klassrummet och bidra till förbättrad sångundervisning för barn 6—12 år.
Sångkvarten
Sångkvarten – 15 min daglig sång i klassrummet – kan enligt forskning öka välmåendet, minska utanförskap, främja likabehandling, förenkla språkinlärning och förbättra studieresultaten för barn i lågstadiet.
Klassrumsövningar
Vill du ha inspiration till hur du lyfter in mer sång i klassrummet? Välkommen till våra klassrumsövningar.
Sång igång
Sång igång är ett pilotprojekt i samverkan mellan Svenska kyrkan, Kungl. Musikaliska Akademien och Sveriges kyrkosångsförbund för att ge alla barn möjlighet att utveckla sin sångröst tillsamman med andra. Projektet tar tillvara på den musikkompetens som finns bland Sveriges kyrkomusiker för att skapa bättre förutsättningar för sång i skolan, tillsammans med de engagerade lärare och elever som finns i landets skolor.
Argument för mer sång
Sång är både välgörande och härligt! Ändå sjungs det allt mindre i klassrummen – när det borde sjungas mer. För att motivera till mer sång i skolan har Sjungande barn samlat fem argument för sångens betydelse för barn.