Skatten där inne
Barnen i projektet Alla barns sångskatt har under tre träffar fått utforska och uttrycka sig genom sång- och dansövningar.
Sång och dans på schemat
I projektet Alla barns sångskatt har ett pedagogiskt team åkt ut och träffat lågstadieelever på två skolor i Stockholm. Syftet är att öka barns inflytande och stödja elever och lärare i att använda musik och dans som redskap för lärande och ökad inkludering.
Barnen har under tre träffar fått utforska och uttrycka sig genom sång- och dansövningar. Under den sista träffen fick barnen sjunga låtar de själva varit med och skapat. Låtarna har projektets pedagoger Nandi Vileika, sångpedagog, och musikern Celso Paco skapat tillsammans med barnen med utgångspunkt i en Drömövning i vilken barnen fått berätta om sina drömmar. Tillsammans med dansaren Sophia Färlin Månsson har eleverna övat på koreografier till musiken.
“Mina föräldrar berättar för mig om en bubbla som skyddar mig för mardrömmar, då somnar jag direkt. Jag önskar att jag kunde göra fred jorden. Och bli känd över hela världen”
Delaktighet och inflytande
Projektet Alla barns sångskatt syftar till att öka barns inflytande och stödja elever och lärare i att använda musik och dans som redskap för lärande och ökad inkludering. I projektet har vi tillsammans med elever och deras musik-, språk- och klasslärare arbetat med att lyfta fram sångskatter från olika kulturer i en metodik anpassad för varje klassrum.
“Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras”
Många av barnen i projektet uttryckte en önskan om att fortsätta med de uppskattade besöken även i framtiden.
Alla barns sångskatt är en del av projektet “Guide till sång i skolan - barnen visar vägen” som möjliggörs tack vare generöst stöd från Arvsfonden .
Till dig som vill lära dig mer om sångens betydelse och lyfta in musiken i din verksamhet; under 2025 lanserar Sjungande barn vår Guide till sång i skolan som vi hoppas ska inspirera dig! Även barn i anpassad skola, inom LSS samt i vårdsituation - barn som av olika skäl inte kan vara i ordinarie skola - finns med och visar vägen till kunskap.